01 augusti, 2012

Så här slutar grundserien...Plats 4


1.
2.
3. Wings
4. Huddinge
-----------------------------------------------
5.
6. Väsby
7. Järfälla
8. Vallentuna
9.
10.

Huddinge missade ju som bekant allettan i fjol. Överraskande och nästan lite chockartat faktiskt. Från att ha varit det laget som dominerat i Div1D de senaste säsongerna till att missa allettan är ett ganska stort steg, mestadels beroende på att bredden i serien inte är speciellt bred. Huddinge fick dock lite revansch när laget gick vidare till PO2 och där var nära att slå ut Asplöven som nästa säsong finns i allsvenskan. Men jag ska vara ärlig och säga att det inte är med stor marginal jag tippar Huddinge på en fjärdeplats i GS. Ganska hög spelaromsättning vittnar också på att det var en del missnöje i Huddinge förra säsongen. Får man ordning på grejerna kan det bli en högre placering än den fjärde platsen jag tippar också. Hög högsta nivå men även väldigt låg lägsta nivå var nog den troligaste orsaken till missad alletta förra säsongen men inte missar man allettan två år på raken?
Något annat som måste nämnas är ineffektiviteten. Hur många matcher sköt inte Huddinge över 40 skott men ändå förlorade matcherna förra säsongen?

Pascal Müller Larsson har värvats från Visby/Roma och vad ”Pagge” kan vet vi i Nyköping. I sina ljusa stunder är han rena väggen och ofta mot just Nyköping brukar det hända. Så känns det i alla fall. Nu anar jag att Huddinges målvakter kommer att få dela på ansvaret till en början och vem vet om Larsson kommer att få stå mot Nyköping?

På backsidan har Huddinge tappat några spelare men jag tycker att man ersatt dem på ett bra sätt. De backarna som jag tycker sticker ut lite är Robert Berg som värvats från Bofors, och Filip Olsson från Mörrum GoIS. Mattias Forsberg från Järfälla har jag varit inne på tidigare. Det är utan tvekan en bra back. Det ser stabilt ut och jag tycker att defensiven ser bättre ut än förra säsongen trots hög omsättning som sagt var.  

Huddinge har tappat några viktiga spelare på forwardssidan. Vilhelm Åman Stigart, Niklas Lehmann, Tobias Tschöp och Jimmy Jensen är några av forwards som man tappat. Inga dåliga spelare. Men även här har man fått in bra ersättare.  Nu är det väl inte helt klart om Jensen försvinner men det mesta tyder kanske på det. Hur har man ersatt dessa herrar då? Ganska skapligt tycker jag även om man inte fullt ut fått ersättare. Niklas Ekberg från Enköping känns stabil och Niklas Heinerö från AIK J-20 kommer nog att bli en bra spelare i senior sammanhang. Man har även värvat över Dick Lilja från Värmdö. Han svarade för 51 poäng i Värmdö förra säsongen och kommer med all säkerhet göra bra ifrån sig i Huddinge. Två återvändare i Ytterberg och Trulsson är också riktigt skapliga nyförvärv, ”egna” spelare är ju aldrig fel att få tillbaka.

Man har ju förlängt med Niklas Nilsson, Sebastian Ellerstad och Jesper Andersson. Viktiga spelare hela bunten. Så som sagt var får man ihop det så kommer Huddinge spela allettan, men på vilkets lags bekostnad jämfört med i fjol?

2 kommentarer:

  1. Gissar på luftslottet NH90s bekostnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som lever får se. Men jag har mina aningar. Förklara gärna hur du menar med luftslott, då jag inte alls håller med i det påståendet.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.