06 november, 2012

Värvningar berör


När tiden finns är det faktiskt roligt att knåpa ihop en text till bloggen medans när allt är precis som vanligt kan inläggen bli väldigt banala och kanske inte fullt så genomtänkta som jag hade önskat. Men å andra sidan väljer man själv vad man vill läsa och vad man inte vill läsa. Därför fortsätter jag att skriva för det mesta i all enkelhet och om det inte passar så är det valfritt att gå in här med jämna mellanrum för att läsa vad som skrivs. Eller egentligen är det inte helt sanningsenligt. Nyköpings Hockey skapar ett visst beroende, i alla fall för mig och jag antar att det är så för fler där ute? Man vill liksom läsa vad som skrivs och diskuteras om Nyköpings Hockey.

I det här fallet behöver jag inte läsa vad som skrivs eftersom det är jag som skriver men jag läser mer än gärna det som diskuteras i kommentatorsfältet. Ibland är det väldigt tyst och tomt i kommentatorsfältet men helt plötsligt tar det fart. Oftast i samband med någon spelarvärvning eller någon skada eller liknande. Följande text är ingen nyhet men så här i efterhand när man har delar av facit så är det på tiden att ge lite beröm och positiv feedback till ett av föreningens svåraste och kanske viktigaste uppdrag. Utan ett A-lag som presterar bra försvinner många av byggstenarna i föreningen. Publiken och engagemanget. Därför är såklart sportchefens jobb av högsta betydelse när man ska sammanfatta säsongens bokslut.

Tidigt under Silly Season var det uppdelat i två eller egentligen fler läger på kommentarerna om hur dåligt sportchefen jobbade med att sätta ihop NH årsmodell 2012/13. Hur många där ute hade trott på en sådan här utveckling i mitten på maj när man tyckte att ”ingenting händer med truppen”?  Jag måste villigt erkänna att jag var lite tveksam ett tag där, men aldrig direkt orolig. Man vill alltid att det ska hända saker hela tiden, men den som väntar på något gott……

Lehmann, Mozart, Lindlöf och Byström var de fyra sista platserna som fylldes. Den viktigaste av dem var självklart Mozart som övertygar, och det riktigt ordentligt den här säsongen. Klasskillnad jämfört med förra säsongens grundserie. Jag tror att strategin i värvningarna ger resultat redan från start den, här säsongen om man jämför med förra. Då var det upp och ner hela grundserien och när ”allvaret” drog igång var det andra bullar. Men föryngringen av truppen ger även ett annat sätt att spela, något som ger en högre lägstanivå. Lägstanivån har inte varit hög tidigare säsonger.

När Gunnarsson kom till Nyköping under förra veckan blev det fart på kommentarerna här på bloggen. Värvningar berör vilket också är ett bra tecken på att även NH berör. Det ter sig naturligt att det inte är lika intressant att diskutera runt matcher som att diskutera eventuella värvningar och andra spelarfrågor. De flesta som läser och skriver här skulle självklart göra sportchefens jobb på ett mycket bättre och annorlunda sätt. Jag inkluderad. Men hur än den här säsongen slutar kan ingen säga att vi hade ett dåligt lag på isen. Om det finns andra lag som är bättre så är det bara att lyfta på hatten och gratulera. Med det här inlägget vill jag tacka sportchefen, eller före detta sportchefen rättare sagt, Magnus Tegerup för att han gett oss förutsättningarna till en spännande hockey vår. Och hur än klubben tänker gällande att ha en sportchef i framtiden eller inte så kommer den löjliga delen av säsongen alltid att forma framtiden för klubben.

2 kommentarer:

  1. Tegerup har gjort/gör ett grymt jobb. Det div. skribenter kallade kaos och allt möjligt när inte de spelare föreningen talade med blev signade, var egentligen en del i den strategi som föreningen har när man ska knyta till sig spelare. När det begav sig så förstod jag inte själv riktigt varför man tog hit spelare för att en vecka senare avfärda dem. Det är inte en tillfällighet att vi har spelare som är här för att varje match göra sitt bästa och söka utveckling istället för att sitta och lyfta pengar när man kommer undan med att spela på 80%.

    Jag har samtalat med en del släktingar till nya spelarna och alla rapporterar samma sak och det är att man fått ett grymt seriöst intryck av föreningen och dess sätt att arbeta med truppen.

    /G

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet. Hatten av för både bloggaren och sportchefen!

    Ser mycket ljust på avslutningen av säsongen 12/13!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.