22 april, 2012

1D eller 1E


Det är en liten skillnad på serierna tycker jag. Till en början i alla fall. Snacket har pågått ett tag nu och de allra flesta är överrens. Nyköping borde tillhöra E-serien för att få fördelar rent sportsligt. Ekonomiskt skulle det bli lite dyrare. Men vi slipper ju resan till Gotland. Eller resorna till Gotland som fallet var förra säsongen.

Skillnaderna på grundserie D och E är inte så stor som folk vill göra gällande. Grästorp eller Vallentuna är skit samma tycker jag. Men intresset Nyköping - Vita Hästen är betydligt hetare än Huddinge matcherna. Förlåt Huddinge men så är det. Inget ont om Huddinge, tvärtom. Har alltid gillat att möta dem trots att spöket i Björkängshallen fortfarande lever en aning i mitt minne.

Hur kan man få NH till E-serien då?

Om jag har fått det rätt för mig så hänger allt på hur Borås kommer klara elitlicensen. Där har jag inte någon information överhuvudtaget. Men skulle Borås bli kvar i HA så fattas ett lag i F-serien.  Det borde betyda att något av de södra lagen från E flyttar till F och då skulle Nyköping vara ett alternativ för att flyttas från D till E. Solklart? Nej.

Envisa rykten gör gällande att det skulle vara Åker/Strängnäs som skall byta serie om det skulle bli aktuellt. Det skulle vara ett väldigt udda beslut om så blir fallet. Om något lag av NH och Å/S rent geografiskt borde tillhöra D så är svaret givet. Vilket lag som skulle vara närmast E geografiskt är det inte lika solklart. Skulle vara intressant att höra hur förbundet resonerar.

Om det inte är något större skillnad mellan D och E så är det desto större skillnad på Allettan Mellan och Allettan Södra. Här kan vi börja diskutera fördelar rent sportsligt och det kommer vi göra när eller rättare sagt OM det blir aktuellt.

/Stiltje

2 kommentarer:

  1. I veckan så kommer serierna fastställas. Om Åker skulle vara klara för E så har någon från förbundet läckt, SSK hökarna som varit framme och fixat en garanti för Åker på förhand?

    SvaraRadera
  2. Ett rykte är ju ett rykte men ingen rök utan eld. Dock ser det mörkt ut för Borås när det gäller licensen och då tror jag både Nyköping och Åker kommer att bli kvar i D serien. Tyvärr.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.