15 april, 2012

En fundering i väntans tider


Var på stan igår och tog min vanliga lördagspromenad. Jag var rätt tidigt ute. Precis som många av våra äldre invånare. Ni vet de som står i kön till Coop 15 minuter innan de öppnar och gärna går till apoteket när vi som jobbar äntligen har möjlighet att hinna dit bara för att få sitta och vänta 211 nummer innan det blir vår tur.  

Det slog mig inte då men senare på kvällen när jag i lugn och ro satte mig ner framför dumburken. Inte en enda person som jag känner var på stan, men jag hälsade på några ”främlingar” som jag endast känner igen till utseende. Har ingen aning om vad personerna heter men ett vänligt ”hej” kan ju aldrig vara fel. Men en person pratade jag lite med. Han brukar sitta några rader bakom mig på rosvalla när det vankas match. Han är äldre, en vild gissning hamnar på mellan 60-70 år. Troligtvis närmare sjuttio. Vi pratade några ord utanför spelbutiken i Västerport och hade många liknande åsikter, det var riktigt kul under matcherna mot KRIF. Så borde det vara varje match kom vi överrens om. Vet inte vad mannen heter men nästa gång jag träffar på honom ska jag definitivt ta reda på det. Vad vi har gemensamt förutom hockeyn? Troligvis inte mycket men Nyköpings Hockey var tillräckligt för att vi skulle stanna upp och ”snacka lite skit”.

Vad jag vill säga med detta kanske någon undrar?

Nyköpings Hockey är så mycket mer än ekonomi, skulder och nyförvärv. Nyköpings Hockey förenar människor som annars inte hade träffats och på ett glädjande och positivt sätt. Både mannen och jag var säkerligen gladare när vi skildes åt än när vi träffades. Detta trots att Nyköpings Hockey ”bara” huserar i Div1.

/Vandraren har ingenstans att gå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.