09 april, 2012

Back VS Back


Jag sticker ut hakan och säger att backbesättningen ser bättre ut inför säsongen 2012/13 än den gjorde under förra säsongen. Varför kanske någon undrar?  Om Selin är ersättaren till Sjösten som jag tror så har Anders potential att bli riktigt bra. Att han har spelat i ungdomslandslagen ger mig vatten på min kvarn. Poängmässigt kan man jämföra de båda killarna och komma fram till att det nog inte är någon större skillnad. Att man inte får ”lillens” tuffhet i Selin är också givet. Men man får andra egenskaper som kanske passar bättre in i den röda tråden som sportgruppen utgår ifrån. Den röda tråden ja. Som jag tyder den så är det ungdomlig fart som gäller. Offensiva backar som har skridskoåkningen som sitt främsta vapen. Backar typ Axbom, Kjell och till viss del Lindberg. Den sistnämnde ser jag dock mer som defensiv än offensiv.

Patrik Eklund har jag inte någon jätte koll på. Men enligt mina kontakter lite norrövers så är Patrik ett riktigt fynd. Trots sin ringa ålder så har Patrik bra med rutin från högre divisioner. Han har visat att han gör ok med poäng på den här nivån och om det stämmer att han nu har fått tillbaka motivationen så tror jag att det kommer att bli spännande att följa honom kommande säsong. Här syns den röda tråden väl. Att det inte är tal om någon ersättare till Calle rakt av är solklart enligt mig. Calle var enligt många en besvikelse. Kan hålla med om det. MEN när det verkligen gällde i PO så visade Calle att gammal är äldst. Men sin rutin och med lite högre bedömningsnivå när det gäller fasthållningar och små effektiva hakningar var Calle så bra som jag ville att han skulle vara hela säsongen, vilket han inte var. Tyvärr.  

Enligt Södermanlands nyheter så är Linus Kjell inte avskriven ännu. Detta betyder enligt mig juniorerna får göra upp om en eller två platser. Där ligger Filip Ahlström bäst till av de tre. Han fick en del speltid förra säsongen och gjorde det väldigt bra. Om nu NH lyckas komma överrens med Kjell. Vilket är långt ifrån klart. Men om man läser mellan raderna så är det heller inte någon omöjlighet. Kan det vara Djurgården som är med i leken? De närmsta veckorna lär utvisa hur vida det blir en säsong till i Nyköping för hans del.

Vad som saknas är något som inte växer på träd. En skytt! Ingen, som jag ser det kommer att som pointman på blå skrämma skiten ur motståndarna om det inte kommer in någon Hucko typ. Det har diskuterats på forum om Emil Flodqvist (Åker/Strängnäs) eller Johan Eriksson (Visby/Roma) skulle vara något för NH. Absolut. Båda två skulle vara en rejäl tillgång i laget. Men frågan är om inte pengarna skulle satsas på att bredda forwardssidan i stället. Backarna som finns i dag kommer att klara sig utmärkt. Detta skrivet med förhoppning att Linus Kjell blir kvar.

/Saida

2 kommentarer:

  1. Så här långt bra blogg som skrivs i positiv anda. Gott så. Saknas lite exponering dock, lite knepigt att hitta hit. Kanske kan hitta några kanaler som kan länka hit med tiden. SHL är ju inte givet än då en del talar för att vi spelar i E-serien nästa säsong men det återstår att se. Sen är vi sådär lagom populära som det är bland Stockholms-lagen.

    Jag gillar också om det finns en indikation på vem som driver bloggen (gäller bloggar i allmänhet) eftersom det stärker bloggens legitimitet men det är upp till dig att avgöra. Lycka till och lägg det på en hanterbar nivå.

    SvaraRadera
  2. Tack Gustaf. Jag har inte marknadsfört mig överhuvudtaget, men med tiden kommer jag att göra några ansträngningar. Vem jag är kommer i framtiden visa sig när jag har bestämt mig för hur jag skall bedriva bloggen. Hoppas folk hittar hit tills dess. Synd att du la ner din eminenta blogg. Saknar den trevliga läsning den gav. Du kanske gör comeback när det drar ihop sig?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.