04 december, 2012

Väckarklocka eller varningsklocka?

Det är frågan jag ställer mig efter söndagens debacle. Vi har ju alla sett att Nyköping inte har spelat efter bästa förmåga på sista tiden. Egentligen sedan man var ”nästan” klar för allettan. Jag varnade för det då och jag anar att varningen ligger kvar. Ett dåligt mönster är svårare att bryta än att skaffa sig. Så är det bara.

Sen att alla i laget verkar vara överrens om att man gått ner i kvalité på träningarna är ju ytterligare ett tydligt tecken på just detta. Jag är ganska övertygad om att problemet stavas Motivation! Har svårt att se hur 18 spelare helt plötsligt bli så mycket sämre än vad man var några veckor tidigare, och det samtidigt.

Fredrik Söderström sa till mig när jag intervjuade honom för ett antal säsonger sedan ”vi hänger ingen för ett misstag men vi skjuter den jäveln som inte ger allt”. Och det kanske Fredrik Johansson skulle ta och anamma i den situation NH befinner sig i för tillfället. För det minsta man kan begära är att alla ger allt, om det sen inte räcker hela vägen så må det vara hänt. Men det som oroar mig mest är självförtroende som faktiskt är en färskvara som också det tar tid att skaffa sig, men det räcker med några dåliga insatser för att det skall vara förstört. Nu är jag övertygad om att den här årgången Nyköpings Hockey behöver mer stryk än så för att gräva ner sig. Kanske kommer Wings få det hett om öronen i morgon kväll? Enligt ”Slaktarn” så kommer det bli så i alla fall. Jag tar rygg på honom och sticker ut hakan och säger att det blir en revansch i morgon kväll och det kräver jag att det blir. All in på den! Bara att vänta på att spelbolaget släpper oddsen.

**********

Nu är jag långt ifrån etta på nästa puck. Crippa berättade isin blogg tidigare under dagen att NH har visat intresse för Johan Eriksson. Om ryktet stämmer skulle jag skulle vilja gå ett litet steg längre och säga att NH visar intresse för Johan Eriksson igen. Man hade honom på sin radar under silly-season tidigare under sommaren. Han valde spel i Norge i stället, den gången. Nu har jag ingen inside att komma med här men jag har många gånger hyllat Johan och sagt att han är div1Ds bästa back offensivt. Det står jag fast vid.

Frågan är bara om det betyder att man är osäker på om Johan Norbergs hjärnskakning kan stoppa honom från spel under resten av säsongen? Nu är det ju två totalt olika spelare men Nyköping har faktiskt inte någon back med Erikssons offensiva kvalité. Eller?

**********

NH-TV är Nyköpings Hockeys nyhet på hemsidan. Ett sammarbete med lokalsporten.se som förtillfället i alla fall endast innehåller material från lokalsporten.se Jag skulle gärna se lite unika inslag från till exempel något resereportage från bussen på väg till någon bortafight eller kanske från gymmet, det är väl bara att ge kameran till Kim så borde det lösa sig.

**********

Tingsryd har ekonomiska bekymmer, igen. Nu har jag ingen aning om hur bokslutet såg ut förra säsongen nere i Småland men inte känns det helt omöjligt att tredjelaget från kvalserien har en rimlig chans att nå AS?

2 kommentarer:

  1. Enligt tidningen är det ett falskt rykte och man valde Gunnarsson före Eriksson. Ett konstigt val om du frågar mig. Lagerbäck taktik?

    SvaraRadera
  2. Skulle verkligen behövas en frisk Norberg :( sån katastrof bakåt som det varit dom senaste matcherna.. men visst man kan ju alltid satsa på Åkers taktik från förra året anfall är bästa försvar om han inte kommer tillbaka så hoppas jag isf på en ny offensiv back som Eriksson och att Gunnarsson inte ingår i något backpar utan går in och håller rent framför mål när det blir deff läge.

    Hoppas grabbarna har fått tillräckligt med skäll efter senaste matchen mot Visby för hörde många besvikna på läktaren några ord som sades var:

    -Nu kommer man ju inte komma och titta mer fören allettan.
    -Allettan? Kommer du komma då?
    -Ja då är det ju lite nya lag.
    -Ja skulle väl vara mot dom då annars lär vi inte gå då heller.

    Väldigt tråkigt när man hör dessa kommentarer på läktaren men så funkar det ju. Bjuder inte laget till utan underpresterar så kommer dom tappa en del publik. Lite onödigt.

    För min del gör det inget att laget förlorar mot ex. Botkyrka men när dom spelar på halvfart och tränaren rullar på 3 kedjor eller nära på två när det är dom 2 första som ger minst. Då blir jag fan förbannad hellre förlora med 10-0 och att 3e och 4e får mer speltid om dom krigar och tar i!!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.