27 januari, 2014

Öppet brev till laget: ”Tillsammans är vi starka!”

Det var minst sagt en tung förlust om än kanske inte oväntad sådan mot Borlänge borta. Lidelsen i Era röster och ögon gick inte att dölja. Många av oss såg matchen på livesändning och satt tomma när en ödesdiger minut lade en stunds sorti för det hittills så framgångsrika lag med idel vinnarskallar vi börjat vänja oss vid. En del av mig och säkert andra hade velat vara där för att dela nederlaget och göra det vi kan bäst, nämligen ge Er den uppmuntran i stunder av motgång som Ni förtjänar.

 

Inget lag är oslagbart, förlusten mot Visby tog också den hårt men lika snabbt reste ni Er och Ni har vunnit våra hjärtan och inskjutit ny energi i den dödsskuggans dal som kallas division 1. Den bestämda uppfattningen hos supportrarna är att vi, Nyköpings hockey, hör hemma på en högre nivå och att Ni delar visionen om spel på högre nivå, inte bara i Era egna karriärer, utan även för den förening Ni representerar.

 

Vi supportrar vill väldigt mycket och har utifrån våra förutsättningar försökt göra vår del i att få Er att prestera så bra Ni kan. Även om det brustit på sina håll när det kommer till klackverksamhet och att vi, liksom klubben i stort, möter motstånd för vad vi står upp för så har vi tagit många initiativ. När andra suckade över aviseringen till kapitaltillskottet så såg vi det som en julklapp. Här fick vi möjligheten att direkt känna oss delaktiga utöver att lösa entrén och titta på när Ni gör jobbet på isen.

 

Jag kan tänka mig att det inte är särskilt lätt att vara spelare i Nyköping alla gånger. Eller rättare sagt, det är inte lätt att vara spelare i Nyköpings Hockey. Alla har en uppfattning, även de som inte gått på en enda match. Det är mer regel än undantag att synen på Er är negativ i staden. Fem vinster gottgör inte en enda förlust utan att en reaktion kommer.

 

Det är inte alltid det är synligt men jag vill med detta öppna brev beskriva vad vi gör för att till varje pris verka för förutsättningarna till framgång så mycket vi kan.

 

Under den här svåra tiden som varit med röstningen om kapitaltillskottet så vill jag nämna bara några saker som vi gör/gjort för Er och klubben.

Privatpersoner i supporterkretsar betalade in över en halv månadslön i samband med kapitaltillskottet, vi har i den lilla klacken som står på D1 folk som kräver ett anpassat arbetsschema i samband med att spelprogrammet kommer ut. Vi har folk som pendlar TILL Nyköping för varje hemmamatch, ja en del tar till och med ledigt bara för att kunna vara med och förbereda inför matcherna. En handfull initiativ har tagits bara de senaste veckorna för att dra folk till hallen, öka intäkterna och skapa en stämning så att Ni kan prestera Ert bästa.  Men vi är långt ifrån klara!

 

Till syvende sist så handlar den här texten om att ni inte är ensamma mot en opportunistpublik, utan att Ni har supportrar som gläds med Er när Ni vinner, lider med Er när Ni förlorar och blir förbannade på orättvisor som drabbar Er på isen. Jag vill att Ni ska veta att när motgångar kommer, när folk talar illa om Er och när inget fungerar så står vi med Er. Behöver Ni någon gång motivation för att lyfta Er när det känns som att det är Ni mot världen, glöm då inte att vi är en tapper skara som står med Er. Om det kan motivera Er att få den extra energin som krävs för att nå framgång så hoppas jag att Ni kan ta till Er detta brev och komma ihåg det gjutna mantrat ”Tillsammans är vi starka”

 

/Gustaf Lundgren

15 kommentarer:

  1. Så underbart skrivit..skriver under på varje ord.
    Vi är svarta, vi är vita, vi är röda!!!
    Vi är Nyköping
    För alltid
    / Urban

    SvaraRadera
  2. Borlänge är historia nu!
    Nu väntar nya utmaningar i en mycket spännande serie där fem lag har ryckt ifrån men bara fyra får plats i playoff så kämpa nu killar så fixar det sig.
    Hoppas att mycket folk kommer och hejar fram er.
    Kjelle

    SvaraRadera
  3. Så den här opportunistpubliken, den räknas inte? Är det inte bättre att verka för att inkludera istället för att exkludera? Att jobba för att undvika vi mot dem?

    SvaraRadera
  4. Och man tycker Winnerbäck är en djuping. Detta är ju en kärleksförklaring till NH och folket kring laget som kämpar i motvind hela tiden. Att du kommentar 3 tar åt dig av det som skrivs och vänder det till neg får stå för dig. NH@re

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att det är en kärleksförklaring till laget men att skriva att det "ensamma mot en opportunistpublik" låter snarare som en krigsförklaring. Och det är ju ett jättebra sätt att skapa uppslutning runt laget inför matcherna...

    SvaraRadera
  6. imorgon kommer Enköping att få sota för Borlänge matchen

    E

    SvaraRadera
  7. Jag väljer att tolka texten som en hyllning till spelarna som jobbar heltid på och utanför isen,samt dom som väljer att gå på matcherna även efter en platt match. En extra applåd till dom som reser med laget i med och motgång stort. Tror inte G vill förklara krig utan bara hylla dom som går en extra mil, det vill eller kan inte alla det måste man ha överseende med.

    SvaraRadera
  8. Jag hade initialt tänkt hålla mig utanför kommentatorsfältet men eftersom ingen riktigt prickar rätt så punktar jag här lite som kan underlätta förståelse för texten.

    1. Texten är inte på något sätt avsedd att vara opinonsbildande, även om det kan tolkas så.

    2. Den ska förstås utifrån min ackumulerade empiriska erfarenhet. Den kan skilja sig från andras men min förståelse är att delar av det jag tar upp i texten, är sådant som spelarna upplevt det. Varför den publiceras öppet är för att det just är min empiri och att jag därmed inte besitter tolkningsföreträde. Därför bör den få kommenteras.

    3. Utöver detta så skall den ses i ljuset av tillfället för publicering. Vi går just nu in i ett direkt avgörande om play-off och sprungen ur en tung förlust. Syftet med texten är pragmatisk, inte filosofisk/poetisk även om texten tar sig ett sådan uttryck. Letar man rätt/fel i exemplen ur texten och belyser dessa isolerat så har man missat syftet med den. Det är summan av brevets innehåll och dess mottagare som är relevant.

    Givetvis kan man kritisera innehållet om man besitter en annan erfarenhet men detta är min upplevelse av laget och vad jag tror att de behöver höra i den här stunden.

    Gustaf Lundgren

    SvaraRadera
  9. Att förstå en text utifrån textförfattaren samlade erfarenheter är ju i princip omöjligt när läsaren inte har en susning om dem. Då är det inte så konstigt att ingen prickar rätt. Det är en text som uppvisar ett imponerande engagemang men även lätt att misstolka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte med. Det är ganska tydligt vad det handlar om, jag skrev ett brev som blev publicerat som "öppet". Jag skrev en rubrik som tydligt deklarerar syftet och är klar med vem avsändaren är. Ingenstans förmedlar jag min synpunkter annan än mina egna. Jag företräder inte någon grupp. Just av den anledningen ville jag inte ge mig in i kommentatorsfältet, utan låta det vara fritt men om man plockar ut delar och använder ord som "krigsförklaring", så är man ute efter något annat än att förstå avsikten med texten.

      Gustaf Lundgren

      Radera
  10. Lite OT men kan nån lista låtarna / artisterna som spelas under match?? Är ju en del sköna låtar som man undrar vad dom heter ex. Introlåten är najs. Vad heter den??

    SvaraRadera
  11. 3P igår härligt.
    man kan inte annat än hoppas på ytter liggare tre på söndag(hoppas på lite fler på läktaren).

    Vilka spelare är under kontrakt nästa år?

    SvaraRadera
  12. Backholm, Johan och Kim Eriksson, Sallhag och Thim är dom enda med kontrakt nästa år.

    Visby drar nog lite mer folk än Enköping men tycker inte man ska ha förväntningarna på mer än 1000 pers i publik. Det är trots allt bara div1 och det kostar 120:- visst när allt sitter och mot bra motstånd som Huddinge, Hudik eller Visby så blir det rätt okay hockey men annars är inte matcherna värda att bränna 120:- på om man inte är en inbiten supporter som inte har andra nöjen att spändera sina slantar på så som bowling, bio, krogen mm

    SvaraRadera
  13. Undrar också om någon kan vilken musik som spelas ;) undrar mest över låten när dem har line-up och det är trumsolo

    SvaraRadera
  14. Det var inte många tongivande under kontrakt.
    hoppas killar nu kan göra lite bra reklam för NH under våren.

    5-2 till NH på söndag

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.