30 januari, 2014

Ibland blir det inte som man tänkt sig


Först måste jag erkänna att det här inlägget borde ha kommit ut för väldigt länge sedan men som vanligt skyller jag ifrån mig. Den här gången fick en dålig ljudupptagning skulden. Men i mellandagarna träffade jag juniorspelaren i Nyköpings Hockey Fredrik Emsjö som åkte på den fula tacklingen som jag tidigare skrivit om. Vi pratade självklart om det fula övergreppet men även om framtiden och om hur Fredrik sakta men säkert jobbar sig tillbaka till ishallarna och hockeyn, alltså där han helst vill spendera sin tid.

Tjena Fredrik, kan du berätta lite om dig själv som hockeyspelare?
- Innan jag kom till Nyköping var jag i Nacka J20 och där kvalade vi till SuperElit. Men det gick inte så bra vi förlorade mot Mora. Innan jag var i Nacka var jag en snabbis i Nynäshamn, och innan det spelade jag för Örebro och gick på hockeygym där i 2 år. Jag har även lirat i Nacka och Hammarby som ungdomsspelare.

Och i år var det alltså tänkt att du skulle spela i Nyköpings Hockey, och du började säsongen här men sen blev det inte som du tänkt dig?
- Nej precis, jag började säsongen här nere och jag flyttade hit och var med på is i ungefär en månad innan jag skadade mig.

Du blev brutalt tacklad i en träningsmatch och har inte spelat sedans dess, kommer du ihåg hur det gick till?
- Ja jag kommer ihåg tacklingen, jag såg aldrig att han kom men jag har ju sett det på film efteråt. Jag har inga minnesluckor eller något sådant.



Spelade du klart matchen?
- Ja det gjorde jag och jag tror att det hände i mitten av matchen, så jag spelade ungefär en och en halv period efter tacklingen och det funkade bra ända fram tills på kvällen då fick jag väldigt ont i huvudet och mådde illa. Men då tänkte jag inte då att det berodde på tacklingen utan jag körde vidare i nästan en vecka till men efter en träning någon vecka senare så small det bara till och jag fick världens huvudvärk. Och då kände jag att jag var tvungen att åka in och kolla upp vad som var fel.

Har du fått någon diagnos egentligen?
- Nja, första gången jag var inne så sa läkaren att det var en whiplaschskada och de tyckte att jag skulle komma tillbaka om fyra dagar om jag fortfarande hade ont, och det hade jag. Och när jag kom tillbaka den gången så fick jag diagnosen, hjärnskakning. Jag har besökt naprapater och massa olika läkare säkert 30-40 ggr, jag har gjort magnetröntgen på både huvet och nacke och det finns inga fel där men jag får hela tiden olika diagnoser.

Det här hände ju i slutet av augusti, har du hela tiden känt att du vill komma tillbaka och spela hockey igen?
- Ja det har jag gjort, men från början så var min tanke att jag kanske kulle komma tillbaka efter kanske två eller tre månader men det har ju självklart varit riktigt surt när man har legat hemma och inte kunnat lira. Då har man inte ens vela se på hockey för att man vill ju bara dra ner och köra.

 

Jag har ju sett filmen på tacklingen och kan inte se att det finns någon annat syfte med den än att skada dig. Hur ser du själv på tacklingen?
- Jag har ju kollat på filmen som sagt var och pucken är ju inte ens i närheten så jag hittar inte heller något annat syfte än det du säger.

Vad får han för straff för tacklingen?
-
Han får väl inget straff alls och det tycker jag är väldigt dåligt av förbundet. Jag har inte kunnat lira på över fyra månader och han får köra vidare som att inget hänt liksom.

Har du fått någon ursäkt av han som tacklade dig?
- Nej jag har inte hört ett ljud varken från honom eller klubben. Det är lite konstigt jag jag tycka, eftersom att det inte var någon olycka. Jag hörde att Tumbas åtgärd var att de hade pratat med honom och att de därmed gjort vad de kunnat.

Hur mår du nu i dag då?
- Allt det vardagliga funkar bra, men jag kan inte träna ordentligt och jag har provat och åka runt på is, och glida omkring på allmänhetensåkning men jag får huvudvärk efter 20-30 minuter och jag blir lite yr, så det står inte helt rätt till.

 

Hur ser du på den här säsongen, tar du den här säsongen som en skadesäsong eller siktar du på att komma tillbaka redan den här säsongen?
-
Jag tar den här säsongen som en skadesäsong, jag vill inte ha för stora förhoppningar och bli ännu mer besviken om jag inte kan köra nått alls i år. Så jag siktar på att göra allt för att komma tillbaka till nästa säsong i stället, och skaffa mig så bra förutsättningar som möjligt.

Finns det en liten chans att du kan lira redan den här säsongen?
- Det skulle ju vara sjukt kul att kunna lira den här säsongen, men det ser jag som en bonus i sånt fall. Men självklart hoppas jag innerst inne att det kommer att hända men som sagt jag ser det som en riktig bonus i sånt fall. Sen är det ju så att jag vill ju helst spela i Nyköping, det känns som ett bra ställe att utvecklas på. Och jag hoppas verkligen att Nyköping vill ge mig chansen i A-laget tills nästa säsong, det var riktigt kul att spela med dem.


Men du har gjort några matcher i div 1 med både Nacka och Nynäshamn väl?
- Jo jag gjorde två matcher med både Nacka och Nynäs i ettan. Hade lite otur i Nynäs (2011-2012) var på väg i konkurs och fick dra sig ur serien. I Nacka (2012-2013) bytte de tränarpar 3 ggr under säsongen så det var svårt att få kontinuitet i A-laget samtidigt som vi gick så bra i J-20. 

Är det en stor skillnad tycker du på div 1 och juniorhockey?
- Jo det är en stor skillnad, fysiskt framförallt men det är stor skillnad på allt. Det är tufft i närkamperna och man får mycket mindre tid med pucken. Men det är kul och jag gillar A-lagshockey bättre!

Det måste ändå vara tufft att få en hel säsong spoilerad som sistaårsjunior. Hur ser du på det?
-
Ja självklart är det tufft för det här var ju sista chansen att verkligen få visa upp mig som junior och jag tyckte själv att det gick riktigt bra för mig på försäsongen både i J20 och när jag fick chansen i A-laget. Det känns riktigt surt!

Har du nån gång funderat på att lägga av, att bara skita i det liksom?
-Nej, nej, nej! Mitt mål är fortfarande att kunna försörja mig på hockeyn och det har jag kvar och det kommer jag att kämpa för. Jag tränar ju nu för nästa säsong och för att bygga upp styrkan igen, hockeyn har man nog i sig men man får väl köra extra hårt när man väl är redo för det så kommer man kommer nog i fatt.

 

Har du fortfarande kontakt med laget, eller hur funkar det där?
- Ja det har ju inte blivit så mycket eftersom att de första två månaderna så var det verkligen så illa att jag inte ens kunde vara nere och träffa grabbarna. Men jag har varit och kollat på några matcher men det känns jobbigt att åka ner och kolla på hockey och vara i omklädningsrummet för  jag vill ju verkligen bara lira.

Jag tycker att du verkar ha en bra inställning och det känns verkligen att du vill komma tillbaka och spela igen.
-
Ja det är det enda jag vill så klart och jag insåg ju själv att det här kommer att ta ett tag att komma tillbaka ifrån så jag valde att gå en utbildning som personlig tränare. Det har ju varit den lilla ljusglimten i allt som hänt. Om man nu ska försöka hitta något positivt, och det ska man väl? Haha

Lycka till med allt från rehab till fortsatta hockeyäventyr Fredrik.
- Ja tack så mycket, hoppas att vi ses igen.
**********

Uppdate

Ett par veckor efter intervjun har Fredrik börjat trappa upp träningen och tränade 3 pass i förra veckan med laget och det såg väldigt bra ut men Fredrik har fått lite bakslag i form av huvudvärk och ska träna lite försiktigare i 14 dagar. Comebacken är förhoppningsvis nära, frågan är bara om serien hinner sluta. Sista matchen går den 23 februari för J-20-serien.

8 kommentarer:

  1. :) Kul att han är på gång igen
    :( Hockeyförbundet

    SvaraRadera
  2. Såna tacklingar får mig att må illa. Mordförsök borde vara brottsrubriceringen!

    SvaraRadera
  3. Bra kämpat Freddan, du blir grym nästa säsong !
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  4. Åter igen vad heter INTROLÅTEN som Crippa har valt???

    SvaraRadera
    Svar
    1. vilken del av låten?
      /Andreas

      Radera
    2. Den technolåten som spelar när det börjar blinka. Aleby House säger han att det är iaf. Men jag skulle gärna vilja ha en lista på alla låtarna som spelas på matcherna. Tycker det är ganska bra musik :)

      Är det du Andreas som spelar musiken så kan du väl skriva en liten lista här så vi kan lägga till på våra spotify :D

      Radera
  5. Bortskämda med ytterligare ett högklassigt inlägg igen!

    /G

    SvaraRadera
  6. Tycker man ska slå Tony Lagerström en signal nu när åker är borta från playoff.
    //enånittio

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.