12 januari, 2013

Svåra förutsättningar


I morgon rullar bussen de 40 milen mot Hudiksvall för Nyköpings Hockeys krigare. Det är dags för en mycket svår bortamatch mot ett av lagen som av de allra flesta tippades vara i toppen av Allettan när serien skulle summeras. Hudik har hittills tagit noll poäng efter tre spelade matcher! Något som talar emot NH tycker jag. Åter kommer med hur jag tänker här.

Igår kväll spelade laget mot Visby på Gotland och förlorade med 2-1. Men enligt rapporter från ön så var det en mycket jämn match som kunde ha slutat hur som helst. I sista perioden vann Hudik skotten med 17-4 men en storspelande hemmakeeper satte stopp för Hudiks planer att grusa Visbys segerrad.

Om Hudik ska vara med och slåss om en plats i PO är morgondagens match en måstematch för Hudik, och detta redan i omgång 4. Tror inte att något lag slutat topp 4 efter att ha inlett med fyra raka förluster tidigare. Serien är helt enkelt för kort för att ha råd med detta. Hudiksvall spelar alltså med kniven mot strupen och laget vet att detta kan vara sista chansen att hänga på övriga lag. Med anledning av detta plus att man faktiskt är nära att ta poäng på Gotland måste jag säga att jag är orolig för morgondagens match. Är inte Nyköping med från start i morgon kommer det gå illa, så mycket kan jag slå fast redan nu. Och på sättet Hudiksvall spelar så krävs det att Nyköping förbättrar sin effektivitet för mot Hudik får man inte lika många chanser som mot t.ex. Lindlöven.

Läget i laget?


Elias Bjuhr som bekant fick kliva av i matchen mot Lindlöven kommer inte att spela i morgon. Istället kommer antingen Anton Svensson eller Byström att ta Elias plats i första linan. Det är naturligtvis synd men samtidigt ingen katastrof att Bjuhr inte är med. Det känns bra att inte chansa med Bjuhr i det här läget på säsongen. Och vem som nu går in på hans plats kommer säkerligen att göra det bra. Dock på ett annat sätt än hur Bjuhr skulle gjort det.

Johan Svensson verkar inte heller vara spelklar tills söndagens match och det oroar mig eftersom Jeppe inte alls verkar vara i form. Det har spekulerats i om Jeppe har fått stå för få matcher under grundserien och visst kan det ligga något i det. Samtidigt så var scenariot ungefär det samma förra säsongen och då briljerade Jeppe när han väl fick stå. Vi vet alla hur bra Ekeberg är när han är i form, men frågan är vad de två senaste matcherna har gjort med självförtroendet? Lite oroväckande är målvaktssituationen dock.

Patrik Eklund kommer tillbaka efter att ha varit små krasslig och det är bra. Eklund har saknats i båda zonerna i de matcher han vilat. En jätteförstärkning om formen är något sånär.

Med tanke på att Johan Norberg inte spelat eller bara gjort enstaka byten så tolkar jag det som att han fortfarande inte är helt ok efter hjärnskakningen. Annars skulle han gå in på tre backpar.

Det har snackats om att det är många av spelarna som är riktigt slitna efter matcherna och inte alls känner sig i form. Antingen är det nått skit som går i laget eller så är det helt enkelt så att formen inte har infunnit sig. Eller kanske rent av en kombination.

Jag är som sagt orolig för den här matchen och jag tippar att Nyköping förlorar återigen på bortaplan. 5 – 3 till Hudiksvall blir mitt tips. Men jag håller alla tummar och tår och allt annan man kan hålla för att jag har fel. Det skulle verkligen vara fint med en seger mot Hudik. Dels för att själva få lite arbetsro och dels för att nästan hänga av en av konkurrenterna från en PO plats.

**********

Övriga matcher i Mellanserien


Lindlöven – Falun Beroende på om Falun får tillbaka några spelare så tror jag på en jämn match. Dock med Lindlöven som knappa favoriter. Jag tyckte att de var ganska bra i sitt sätt att spela och det borde passa mot Falun. Tror på en etta i matchen.

Enköping – Åker
Här måste jag bara tro på Enköping. Dels för att de har ett mycket bättre lag på pappret än Åker och dels för att det är turbulent i bruket. Två saker som tillsammans med hemmaplansfördel borde innebära en klar hemmaseger. Men det skall ju spelas om det först.

Huddinge – Visby/Roma
Omgångens svåraste match att tippa tillsammans med Nyköpings match. Huddinge verkar vara bra just nu samtidigt som Visbys form kanske inte är helt på topp. Jag skulle nog gissa på OT och till och med straffar. Två bra lag som övertygat hittills.

**********

Återkommer i morgon med en tippning. Min formkurva kan inte bli sämre i alla fall. Dags att plocka fram våldsspelet nu?

2 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna sett Tornberg på Bjuhrs plats. Tycker att han vikarierat den platsen grymt tidigare. En skarprättare är ju vad den linan behöver och Tornberg är ju het när han blir serverad.

    /G

    SvaraRadera
  2. Jag håller delvis med dig. Men att flytta på Tornberg skulle ju innebära att man bryter en lina i onödan. Sen tycker jag också att Johannes funkade bra i förstalinen. Om man inte har för avsikt att spela Byström i andra.Då är det en annan sak.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.