02 oktober, 2013

”Jag skiter i Huddinge”


Starka ord från Mälberg inför match med tanke på att han kommer från tre raka säsonger som tränare i talangfabriken, samt har en gedigen skolning i densamma som spelare i yngre dagar. Det är väl det vi får ta med oss från matchen. En och annan måste ha lyft på ögonbrynen när han dessutom säger inför tredje att spelet såg ok ut. Alla som såg matchen rent krasst på spelet såg att Huddinge kontrollerade matchen från det att spelet satt sig i första perioden till slutsignalen.

--------

Det är väl här man måste fundera vad Mälberg menar. Jag börjar inse att karln är lite hemlig (för han är då verkligen inte dum) med vad han säger. Jag tror att han i en sådan kommentar menar vad han vill se utifrån vad man tränat på. Att tanken i hur laget ska spela längre fram börjar synas i spelet men som inte syns i matchbilden mot en etablerad motståndare. Huddinge visade nämligen upp ett säkert, enkelt spel som Nyköping alltid haft tidigare säsonger. Jag har sagt det förut och säger det igen, rätt eller fel, men det är en ny filosofi och Mälberg är helt klart medveten om vart laget står och vart han vill. 

En personlig reflektion är att när man ska vinna matcher så måste man göra något för att bryta kontrollen när motståndarna har den så övertygande som Huddinge hade. Spelet sitter uppenbarligen inte tillräckligt för att kunna spela mot ett välsmort grundspel. Jag hade gjort något just för att bryta kontrollen men vad som var överenskommet i omklädningsrummet bland de 22 och tränarstaben vet jag inte.

 --------

Det här innebär något som blir jobbigt för Nyköpingspubliken: Tålamod. Det är liksom två saker som krockar där. Jag hoppas att Nyköpingspubliken kan lära sig detta och faktiskt beakta att trots att NH varit bättre de tre senaste säsongerna i grundserien, så har Huddinge haft större framgångar när våren börjar närma sig. Det som kanske inte är helt bekvämt är att den på förhand säkrade platsen i Allettan, kanske inte är så säker. Där har vi utmaningen hos publiken.

--------
 
Annars ägnar jag mig inte så mycket åt serien i övrigt, utöver mötet mellan Väsby och Vallentuna så fanns inget av intresse att nämna. Väsbys vinst gjorde att Nyköping fortfarande innehar fjärdeplatsen. Samma Väsby som Nyköping tokspöade i första omgången med 8-0.  Inget konstigt då Väsby verkar ha påbörjat en tradition att göra märkliga resultat under försäsong och vid inledande omgångar. Intressant observation är det i alla fall.

--------

I övrigt så åt jag en halv burk jordnötssmör innan match, bra så då vet ni och behöver inte fråga!

Puss! /G

1 kommentar:

  1. det är en sak att hoppas att spelet tar sig till våren, men att säga att man är nöjd i matchen mot huddinge, konstigt. Sen kanske det är lika bra att missa allettan och iaf komma till po via fs ist för att komma femma eller sämre i allettan?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.