28 december, 2012

Comebacker, sågning och tippning.

Det var ingen träningsmatch. Det finns inte för oss utan det är en tävlingsmatch där man inte spelar om poäng. Så sa Fredrik Johansson till mig igår när vi gjorde intervjun.

Det blev en smågrinig match där Nyköping var effektivt och med Johan Svensson som storspelar i kassen. Han var bäst på plan i kväll enligt mig. Det var däremot inte Lyth. Det var han som dömde matchen. Jag gör kanske skäl för ”den enögde” supportern här men inte fan var det samma regler för de bägge lagen. Efter utskällningen som Lyth fick av Vimmerbys tränare i den andra perioden (har nog aldrig sett någon så röd i nyllet som tränaren) så fick Vimmerby allt med sig av domaren. Det spelade liksom ingen roll hur mycket man slog på både Johan Svensson och övriga spelare, det får man tydligen göra bara man skäller ut domaren först.

Jaja NH vann och även om det inte speglade matchbilden så var Nyköping mycket mer effektiva när det väl gällde. Många av Vimmerbys skott kom från kanterna eller från blå. Och oftast var det fri sikt för Svensson. Skotten blev 23 – 48 men matchen slutade 5-2. Man kan disktutera om det är rättvist eller inte men den som gör flest mål vinner.
Crippa kostade på sig att bomma en straff i första perioden efter att ha blivit neddragen med öppen kasse framför näsan.Snopet.
Petters brytning när han slänger sig och får bort pucken är underbar.
Markus Berg sliter på bra hela matchen och retar upp motståndare på löpande band. En riktigt skön krigare.
Bröms var tillbaka. 1+1 av en ringrostig Bröms är bra. Och dragningen när han satte 5-1 målet direkt från utvisningsbåset hade han nog planerat under en stor del av sin skadeperiod. Låååååång och effektiv.

Enlund skulle inte spela i kväll men han blev så sugen och kände sig pigg och fräsch. Han kom in efter ca halva matchen och spelade resten.

Nyköping rullade runt på fyra femmor hela matchen och med Selin, Axbom, Gunnarsson, Mozart och Byström tillbaka så ser det bra ut, minst sagt.

**********

Nu börjar min allettan tippning och jag startar med plats 6 och 7.


1.
2.
3.
4.
---------------------------
5.
6. Enköping

7. Falun
8.

Plats 6

Jag har lite svårt att tippa Enköpings plats i tabellen. Det kan bli fågel eller fisk. Enköping har bra kontinuitet i sitt lag vilket kan bli till stor hjälp nu när det börjar hetta till ordentligt. Framåt ser Enköping riktigt bra ut, och det blev inte direkt sämre efter att man värvat in Filip Norman från Nacka, men det är i defensiven jag tycker att det ser lite tunt ut. Målvakterna har potential, inte minst Ola Nilsson om det är så att han är tillräckligt motiverad. Som sagt ett svårplacerat lag men med tanke på lagets placering i GS kan jag inte annat än tippa ESK på plats 6.

Plats 7
Falun vann C-serien efter att ha besegrat IFK Ore samtidigt som Hudik förlorade mot Tierp i sista omgången. Falun har ju en grym förstakedja som innefattar ettan och tvåan i C-seriens poängliga. Lövdahl vann hela ettans poängliga och Näslund kom trea i den samma. Ren spets snackar vi här. Ett måste är att nämna OJ. Oscar Jernström som inte behöver någon närmare presentation. Falun har också förstärkt på den tidigare hyffsat starka forwardssidan med Mikael Simons. Simons med mängder av elitserie och allvenska matcher i sitt CV är en jätte förstärkning som sagt. Men jag är ändå tveksam till om Falun kan lägga sig i striden om top 4 platserna. Det ser inte bra ut i försvaret och även om man har en bra målvakt i Gråbo som har spökat för Nyköping tidigare så tror jag att man får svårt. Jag går alltså emot strömmen och tippar Falun långt ner i tabellen, de flesta tippar nog dem på den övre halvan. Det kan mycket väl bli dumstrut på för mig när serien är färdigspelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.