11 april, 2013

Det här med lagbygget


Stiltje för tillfället i NHs lagbygge. Jag tänkte kolla lite på vilka spelare som måste ersättas och vad man kan tänka sig för spelare eller spelartyper. Spelare som ännu inte är klara eller som lämnat. Vi börjar med forwards:

Elias Bjuhr (Förhandlar fortfarande med NH)
Markus Andersson (Förhandlar fortfarande med NH)
Johannes Tornberg (Lämnar för Piteå)
Joni Lindlöf (Har inte någon koll)
Anton Byström (Troligen förlorad enligt SN)
Jens Enlund (Inte troligt att han blir kvar enligt SN)
Anton Svensson (Klart att han flyttar och studerar i USA)

Detta ger oss ganska tuffa förutsättningar men långt ifrån omöjliga om vi skall ha ett lag som på pappret är jämförbart med förra säsongens trupp. Eftersom jag är optimist så sållar jag in Mozart och Bjuhr i kommande trupp. Det vore inte så kul att tappa interna ettan och tvåan i poängligan. Dessa två herrar var även tvåa och sexa poängmässigt i hela div1Ds grundserie. Skulle NH tappa båda dessa så blir läget betydligt värre.

Johannes Tornberg har jag varit inne på tidigare. En duktig spelare som under sina två säsonger i NH inte fått ut det jag hade trott och hoppats på. Kortare stunder under säsongerna har han varit väldigt bra, längre stunder helt osynlig. Men att han har ett snabbt och bra skott råder det inga tvivel om. Om man skulle hitta en sniper att ersätta Tornberg med så skulle jag kolla med Henrik Thegel. De båda lirarna är i ungefär samma ålder och har båda spelat i ungdomslandslagen och har ett förflutet i Asplöven. Visst har jag endast sett Thegel några enstaka gånger men ett bra klipp i bössan har han.

Joni Lindlöf har jag som sagt var inte någon koll på. När han värvades till NH förra säsongen så kändes det som att han var Håkanssons ersättare. Nu blev det inte i närheten av Håkanssons poängskörd från Jonis klubba men han var bra defensivt och blev betydligt bättre i allettan än vad han var i grundserien. Men om ryktet stämmer att Joni skulle tillhöra en av de bäst betalda i laget så tycker jag inte att han levererade tillräckligt. Ibland betalar man för poäng när man värvar en spelare och ska man betala någon lite mer så skulle jag välja Fredrik Näslund sju dagar i veckan. Visst är AndreasGröndahl också där uppe men eftersom Näslund varit i klubben tidigare får han ta förstaplatsen på min lilla lista, knappt före Gröndahl alltså.

I Anton Byström skulle man definitivt tappa en grym skridskoåkare. Skulle gärna se att Byström gick rakare på mål men många gånger är han förlåten eftersom han är svårfångad i och med sin snabbhet och därför öppnar upp ytor för sina medspelare i anfallszonen. Jag har ingen aning om vad Byström kostar men fritt spekulerat så skulle en ersättare till Bysarov kunna vara Filip Cruseman eller Calle Olsson. Jag vet inte varför men jag gillar verkligen Olsson som spelat samtliga sina senior säsonger i Nacka. Cruseman är grym och det visade han inte minst när Enköping spelade skjortan av NH i allettan i vintras. En sån spelare är välkommen sju dar i veckan.

Jens Enlund är egentligen omöjlig att ge ett utlåtande om eftersom någon verkar ha kastat någon elak trolldom över honom. De få matcherna han spelade gör han det bra. En krigare ut i fingerspetsarna och en riktigt skön kille dessutom som jag gärna ser stanna i NH men då måste han vara 100% ok vilket han tydligen inte är ännu om man ska tro SN. Enlunds ersättare om han inte blir kvar skulle kunna vara Niklas Ottosson. En spelare som har en grym säsong bakom sig i Lindlöven där han svarade för hela 50 poäng. Lindlöven tog Svensson då borde vi kunna ta Ottosson? Ett billigt sätt att resonera men fa fan…

Slutligen Anton Svensson. Klart att han ska över Atlanten och lira nästa säsong om jag får bestämma (blev klart innan jag hann publicera inlägget). Ett bra sätt att utvecklas och självklart en kille som är välkommen tillbaka till NH när vi är i allsvenskan. För där lär Anton spela inom kort, minst. Jag skulle inte ens försöka ersätta alla dessa ovan nämnda spelare men laget skulle kunna se ut så här.

Näslund – Crippa - Thegel
Bjuhr – Bröms – Mozart
Calle Ohlsson – Lehmann – Berg
Thim – Kim – Max Q

Ex spelare: Jacobsson, Sallhag

Det lär komma skador och i det här läget finns det ingen anledning att inte rulla på fyra femmor. Alla kommer få speltid och spelarna kommer inte att vara slitna i januari när det börjar på riktigt. Vad tror ni?

5 kommentarer:

  1. Jävligt bra analyserat Brune!
    Joni är ju inte bara en fullblodsatlet utan en komplett hockeyspelare också..utan lekkamrat..

    SvaraRadera
  2. ja det där laget vore mumma och ingen omöjlighet som att drömma om trent å skinnars. Hoppas klubben rycker lite i dessa herrar. Tycker det är tråkigt att dom inte kan gå ut med lite namn som dom är intresserade av. Det skapar ju intresse för laget o silly även om det sen inte blir nått med dom spelarma.

    SvaraRadera
  3. Det verkar som att NH vill att publiken skall glömma hockeyn under sommaren för att sedan komma tillbaka när det drar igång. Att det blåser nya vindar inte bara i hockeyvärlden där ett intresse underhålls även när det är lågsäsong och stiltje verkar ha undgått NH. Det vore lätt att skapa ett visst intresse genom att via bloggar och andra kanaler ge supportrarna lite inside info med jämna mellanrum. Det är trots allt vi som ger dem chansen att få göra det dem gör. Utan publik, inget lag och inga sponsorer. Låt oss vara åtminstone lite delaktiga och underrättade. Ge oss bevis för att det händer något!

    SvaraRadera
  4. Åker har förlängt med diverse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det och mina kommentarer om detta kommer i morgon.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.