21 april, 2013

"Han såg hungrigare ut"


Jag fick en bra känsla av Mälberg när jag träffade honom för första gången förra veckan. Känslan säger att det är en tränare som vill framåt, uppåt och långt i sin tränarkarriär. Det ter sig självklart när Nyköpings Hockey säger sig vilja värva spelare som vill uppåt i seriesystemet så skall man självklart ha en tränare som vill samma sak.

Nu säger ju Roger Moström att man har, tillsammans med spelarna fått fram en tränarprofil och efter det gjort klart med Fredrik Mälberg. Mälberg å sin sida säger att han sagt långt tidigare när han varit här med Huddinge sagt att han en dag verkligen ville träna antingen Nyköping eller Vita Hästen ”Där finns förutsättningarna som gör att man inte kan skylla ifrån sig om det går åt skogen.” Som jag ser det så är det alltså två parter som mötts och som båda har ett driv och en vilja att åstadkomma samma saker.

Mälberg skulle aldrig ta över Nyköping och nöja sig med att gå till AE de två kommande säsongerna. Inte en chans. Det säger sig själv att man vill göra en satsning, kanske inte fullt ut i år men nästa säsong kan det nog bli tal om att göra ett rejält försök att avancera i seriesystemet. Det är vad jag tror i alla fall. Men samtidigt så kommer det märkas inom kort på de värvningarna som kommer att göras hur pass tufft man tänker med kommande säsong. En kvalserie är ett måste för att skaffa sig de nödvändiga erfarenheterna för ett avancemang.

Jag vet att det har diskuterats om hur Niklas Lehmann och Crippa kommer att vilja vara kvar när Mälberg tar över som tränare. Crippa har aldrig haft Mälberg mer än att de träffats någon gång på en hockeyskola i väldigt unga åldrar om jag förstod Fredrik rätt. Och när det gäller Lehman säger Mälberg så här:

Jag ska inte säga att jag vet jätte mycket om honom. Varje spelare utvecklas ju varje år och man är ju lite olika beroende på vem som tränar. Jag kommer att bilda mig en ny uppfattning om varje spelare i laget. Det är ju en sak som är bra när man kommer utifrån som jag gör, att man inte är färgad utan att man får skaffa sig en egen bild av varje individ. Och sen är man ju olika spelare i olika lag. Lehmann var ju en spelare när han var i Huddinge och en annan när han var här i Nyköping förra året. Han såg mycket vassare och rappare ut i Nyköping än vad han gjorde i Huddinge. Så jag har definitivt sett en bra utveckling på honom. Han såg hungrigare ut! Men jag vill säga att jag inte är så mycket för att prata om spelare enskilt utan jag vill prata om laget!

Det var några tankar om Mälberg. Nu blir det ut i solen. Skönt!

12 kommentarer:

  1. Bra artikel!
    Spännande som tusan om NH kan sluta leden och bli bättre..

    SvaraRadera
  2. Nu när Mälberg är på plats, kan han inte bjuda på lite spelare han har kontaktat?? Lite vilka han vill ha med sig från Huddinge eller om han har tagit kontakt med Pajen? Stod i SN att han ville ha hit honom men att det nog var för dyrt =(

    SvaraRadera
  3. Jag vill också höra mer ifrån Mälberg. Är ju dött på spelarfronten så lite mer om hur pass mycket saning det ligger i ryckten kring målvakten, Pajen och ev. spelare från Huddinge???

    Mer silly :D

    SvaraRadera
  4. Kan nästan svära på att Mählberg inte får med sig någon från Huddinge.
    Spelarna är nog tacksamma över att få en annan tränare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nästan" och "nog". Finns inget bättre än när det kommer in sådana klargöranden.

      /G

      Radera
  5. Snacka om att det står still på spelarfronten. Det får gärna börja hända något snart..

    SvaraRadera
  6. Det kommer snart igång det finns gott om bra värvningar runt om i landet,och skall man ha riktiga klasspelare så lär man ha lite is i magen å inte fulla truppen allt för tidigt enligt lilla mig.Sedan skall Moström ha det lite körigt med allt pappersarbete då kansliet är underbemannat enligt folk med insyn plus att Mälberg precis har hunnit sätta sig in i värvningsarbetet, vi bör ha lite mera tålamod.

    SvaraRadera
  7. Ellerstad kan följa med Mälberg.

    /outside

    SvaraRadera
  8. Ja Ellerstad är välkommen :)

    SvaraRadera
  9. http://www.helagotland.se/nyheter/default.aspx?articleid=8519340

    Där försvann hoppet om Gröndahl också :( får hoppas på rycktet om Pajen ^^

    SvaraRadera
  10. Om vi hamnar i D-serien så undrar jag om den inte blir minst lika tuff som E....slut på kommentar.


    /G

    SvaraRadera
  11. Ellerstad stannar i Talangfabriken.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.